کاوش ششمين چاه باستاني تخت جمشيد به فصل بعدي موکول شد

سرپرست کاوش چاه‌هاي باستاني تخت‌جمشيد در گفتگو با ميراث آريا(CHTN)ضمن بيان اين مطلب افزود: ‌چند روز پيش در نزديکي محل کاوش چاه هاي باستاني ششمين چاه باستاني تخت جمشيد شناسايي شد که کاوش آن به فصل بعدي کاوش موکول شد.

افشين يزداني در ادامه خاطرنشان کرد: در فصل بعدي کاوش همراهي گروه مرمت و نيز تحليل داده ها و بررسي نتايج کاوش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته اين دکتراي باستان شناس: عمق چاه‌هاي آن زمان در حدود پنج تا پنج و نيم متر از سطح آب زيرزميني بوده که به لحاظ تاريخي تاحدي باستان شناسان يقين پيدا کرده‌اند که اين چاه‌ها با شروع ساخت و سازهاي تخت جمشيد و متناسب با نياز افراد ساخته شده بودند.

وي با اشاره به کشف ظروف سفالي نخودي، خاکستري و نارنجي رنگ اظهار داشت: بررسي ساييدگي اين ظروف نشان مي‌دهد که اين ظروف به مدت طولاني استفاده شده‌اند.

اين دکتراي باستان‌شناسي اضافه کرد: همچنين براساس شواهد بدست آمده سه عدد پارچ در سه اندازه يافت شد که مي‌تواند مقياس حجمي را براي ما مشخص کند.

وي ادامه داد: همچنين دو نمونه قمقمه کشف شد که بيش از نه و نيم ليتر آب را در خود جاي مي‌دادند البته يکي از قمقمه‌هاي کشف شده بر روي اسب بسته مي‌شده است.

سرپرست کاوش چاه‌هاي باستاني تخت‌جمشيد تاکيد کرد: در چاه شماره دو مشاهده شد که چاه از روي عمد به وسيله آوار ساختماني مانند سنگ‌هاي صيقلي، آجر، ظروف خمره اي غذايي و استخوان‌هاي بزرگ حيواني تخريب و در حقيقت بسته شده بود که احتمالاً توسط ساکنان محل يا دشمنان هنگام جنگ پر شده بوده است./118


انتهای پیام/

کد خبر 1387110137